Jednym z istotnych elementów silnika benzynowego jest świeca zapłonowa. Pełni rolę generatora iskry, która powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Jej prawidłowe działanie jest więc bardzo ważne dla odpowiedniego funkcjonowania silnika naszego samochodu.
Świeca zapłonowa – warunki pracy
Świecę zapłonową należy dobierać w taki sposób, by jej temperatura pracy znalazła się w przedziale od 500 do 850 stopni Celsjusza. Jeśli będzie za wysoka, środkowa elektroda świecy zacznie się samoistnie żarzyć. Z tego powodu zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej może zachodzić w sposób nieprzewidziany i niekontrolowany. Jeżeli jednak temperatura okaże się zbyt niska, świeca zapłonowa straci zdolność do samodzielnego oczyszczenia się z pozostałości po procesie spalania. W efekcie iskra zapłonowa może zacząć zanikać. Istnieją również rozwiązania projektowane specjalnie do pracy z instalacją gazową.
Wymiana i czyszczenie
W opisach niektórych produktów można znaleźć informację, że świeca zapłonowa powinna pracować prawidłowo przez około 100 tys. kilometrów przebiegu samochodu. Jednak zalecany okres wymiany świec to około 30 tys. km. Dostępne są również świece irydowe, które są w stanie zachować swoje właściwości przez 120 tys. km. Źródeł zabrudzenia świecy zapłonowej należy szukać w trzech miejscach. Może to być problem z układem zasilania, układem zapłonowym lub po prostu jej nieodpowiednie dopasowanie do samochodu.