Głośnik wysokotonowy samochodowy – nowa jakość dźwięku w aucie

Gdy sprawiamy sobie nowy zestaw głośników – czy to do samochodu, czy to do pomieszczenia w mieszkaniu, raczej rzadko zastanawiamy się nad jakością dźwięku poszczególnych elementów, skupiając się raczej na tym, co prezentuje sobą cały zestaw. Jednak z głośnikami jest jak z łańcuchem, który jest tak wytrzymały, jak jego najsłabszy element. Najczęściej to głośnik wysokotonowy samochodowy najczęściej będzie wymagał naszej uwagi.Budowa głośnika wysokotonowego samochodowego

Głośnik wysokotonowy samochodowy – budowa

Głośnik wysokotonowy samochodowy o klasycznej konstrukcji będzie się składał z kilku elementów, takich jak: obwód magnetyczny, membrana i cewka z zawieszeniem. Jest to tzw. dynamiczny przetwornik wysokotonowy. Popularnie nazywany tweeterem przenosi najwyższe częstotliwości. Bardzo często zdarza się, że to w nich właśnie zawarte jest pełne pasmo akustyczne (czyli to, co de facto słyszymy). Niekiedy głośniki takie są w stanie przetwarzać dźwięk o częstotliwości wyższej, niż wynosi granica ludzkiego słuchu. Praktyczne wykorzystanie takich jego właściwości jest jednak kwestią czysto akademicką.

Ograniczenia i stosowanie głośników wysokotonowych samochodowych

Głośnik wysokotonowy samochodowy ma relatywnie dosyć niską moc. Górną granicą jest najczęściej 25W. Musi być on zabezpieczony przed niskimi częstotliwościami (od 5kHz w dół, a często dolna granica jest jeszcze wyżej). Ograniczenia takie wynikają ze względów konstrukcyjnych. Aby głośnik mógł czysto odtwarzać wysokie częstotliwości, jego układ drgający musi być możliwie najlżejszy, a to ogranicza w pewien sposób jego rozmiar. Z tego powodu głośniki takie stosuje się w trójzestawach o różnych parametrach.