Jednym z elementów układu chłodzącego samochód jest pompa wody. Jej zadaniem jest transport czynnika chłodniczego. Pozwala to na sprawne odprowadzanie ciepła z silnika pojazdu.
Pompa wody – jak to działa?
Źródłem napędu dla pompy wody jest najczęściej pasek rozrządu, który przenosi na nią moment obrotowy z silnika. Oznacza to więc, że gry obroty silnika wzrastają, woda będzie pompowana szybciej – jest to bardzo przydatne, gdyż wymagane jest wówczas bardziej wydajne chłodzenie. Samo urządzenie składa się z korpusu, w którego wnętrzu znajduje się wirnik – jedyny ruchomy element. Coraz popularniejsze staje się stosowanie do jego produkcji tworzyw sztucznych. Nie stwierdzono, by pompa wody wykonana w taki sposób działała krócej lub gorzej niż te z wykorzystaniem żeliwa. Plusem tego rozwiązania jest mniejsza masa – a co za tym idzie redukcja zapotrzebowania na energię, oraz niższe koszty wyprodukowania podzespołu.
Dlaczego pompa się psuje?
Pompa wody może ulec awarii, jeśli znajdujący się w układzie płyn chłodzący jest niewłaściwy lub bardzo zużyty. Obecność zanieczyszczeń również może skutkować przyspieszeniem niszczenia uszczelnienia wirnika, co w efekcie spowoduje nieszczelność w układzie. Regularna wymiana płynów pozwoli więc uniknąć szybkiej awarii tej części. Inne źródła problemów to nieodpowiedni naciąg paska rozrządu i częste rozruchy i wyłączanie silnika.